Tänk Så Här


Tänkvärt 

Kalle  är den typen du älskar att hata. Han är alltid
 
på gott humör och har  alltid något positivt att säga.
 

När någon frågade honom hur han  mådde svarade han: 'Om jag mådde bättre
 
hade jag varit  tvillingar'.
 

Han  var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag  var
 
Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt  på
 
situationen.
 

Jag  blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle  och
 
frågade honom: 'Hur lyckas du?'
 

Kalle svarade: 'Varje morgon  vaknar jag och säger till mig själv: Du har
 
två val idag. Du kan välja  att vara på gott humör eller du kan välja att vara
 
på dåligt humör. Jag  väljer att vara på gott humör.'
 

Varje gång det sker något dåligt, kan  jag välja att vara ett offer eller
 
dra lärdom av det. Jag väljer att  dra lärdom av det.
 

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag  välja att acceptera
 
deras klagan eller jag kan välja att peka på de  positiva sidorna i livet.
 
Jag väljer de positiva sidorna i  livet.
 
'Säkert, men det är inte fullt så enkelt', protesterade  jag.
 
'Det är det', svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort  allt
 
runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill  reagera på
 
situationen.
 
Du  väljer hur folk skall påverka ditt humör.
 
Det är du som väljer om du  vill vara på bra eller dåligt humör.
 
Till syvende och sist är det ditt  val hur du lever ditt liv.
 
Jag funderade över vad Kalle hade  sagt.
 
Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi  tappade
 
kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val  i
 
förhållande till livet, istället för att bara reagera på  det.
 
Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig  olycka med
 
ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars  operation och
 
flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från  sjukhuset med skenor
 
längs ryggen. Jag träffade Kalle ca sex veckor  efter olyckan. Då jag
 
frågadehonom hur han mådde, svarade han: 'Om jag  mådde bättre skulle jag ha varit
 
tvillingar. Vill du se ärren?'
 
Jag  avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad  som
 
försiggick i huvudet på honom under olyckan.
 
'Det första jag  tänkte på var på min ännu ofödda dotter', svarade Kalle.
 
'Så medan jag  låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde
 
välja att leva  eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva'.
 
'Var du inte rädd?  Blev du inte medvetslös?' frågade jag
 
Kalle fortsatte:  'Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att
 
allt kommer  att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och
 
jag såg  uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev  jag
 
vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: 'Han är döende'. Jag visste  att jag
 
måste göra något.
 
Vad gjorde du då?', frågade jag.
 
Nå,  det var en sjuksköterska som skrek frågor till mig', sa Kalle.
 
Hon  frågade om jag var allergisk mot något.
 
Ja', svarade jag. Läkarna och  sjuksköterskorna stannade upp medan de
 
väntade på mitt svar. Jag tog  ett djupt andetag och ropade: 'Tyngdkraften'.
 
Genom deras skratt sa jag  till dem: 'Jag väljer att leva. Operera mig som
 
om jag var levande,  inte död'.
 
Kalle överlevde tack vare läkarens skicklighet, men också på  grund av sin
 
fantastiska inställning.
 

Jag lärde av honom att  varje dag kan vi välja att leva fullt ut.
 
Inställningen är, trots allt,  allt.
 


Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får  själv bära sina
 
bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga'. Matteus  6:34
 
Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för  igår.
 






Jag är  tacksam...... för tonåringen som gnäller för att han måste diska  för
 

då är han hemma och inte ute på gatorna.
 


....för  skatterna jag betalar för det betyder
 


att jag har ett  jobb.
 



... för att jag måste städa efter en fest  för
 

det betyder att jag har vänner.
 


....för att kläderna  är lite trånga för det
 


betyder att jag har mat på  bordet.
 


... för att gräsmattan behöver klippas ,
 
fönster  tvättas och hängrännor som måste rensas,
 


jag har ett eget  hem.
 


...för skuggan som bevakar mitt arbete,  det
 


betyder att jag är ute i solen.
 


... för alla  klagomål på politiker för det
 


betyder att vi har fri  yttranderätt.
 


... för att parkeringsplatsen är längst  bort
 
för
 


det betyder att jag har råd att ha  bil.
 


... för min höga elräkning, den betyder att
 


jag  har det varmt.
 


... för kvinnan i bänken bakom mig i  kyrkan
 
som
 



sjunger falskt för det betyder att jag kan  höra.
 


... för tvätthögen på bordet för det  betyder
 


att jag har kläder att ta på mig.
 


... för  trötthet och värkande muskler i slutet
 
av
 



dagen - jag  har kunnat arbeta hårt.
 


... för väckarklockan som ringer på  morgonen,
 


jag lever.
 


... och sist men inte minst för  att jag får
 
många mail, för det betyder att någon tänker på  mig.
 


Fick detta i ett mail av min syster. Stämmer bra jag tycker man ska tänka så.



Kommentarer
Postat av: Frida

Helt rätt =)

2009-09-23 @ 11:15:22
URL: http://fridaonelly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0